Weet je wat het geheim is voor een succesvolle social media strategie? Verhalen!
Ik heb het dan over het soort verhalen dat jouw merk tot leven kan brengen waardoor je een echte connectie kan creëren met je volgers. Jouw social media is jouw merk, het is de plek waar je meer laat zien over wie je bent, wat je doet, waarom je het doet en voor wie je het doet.
Waarom zijn verhalen zo belangrijk?
Stel je voor, je scrolt weer eens door je Instagram-feed. Wat trekt je aandacht meer:
a. een droge, zakelijke post met wat opsommingstekens;
b. een (persoonlijk) verhaal waardoor je geïnspireerd raakt?
Ik gok optie b. Persoonlijke verhalen raken ons. En dat is waar mensen op aanhaken. Ze willen herkenning. Denken: ''goh, ja, dat heb ik nou ook..'' Dat is het moment dat ze overgaan tot aankoop. Jouw klanten willen een oplossing voor hun probleem. Ze vinden het belangrijk om te weten wie de persoon is die dat kan doen en wat het product of dienst oplevert.
Maak je social media persoonlijk
En dat betekent niet alleen: ik, ik, ik. Maar zoals je hierboven al kon lezen, willen mensen graag herkenning en vooral mensen zien. Stockfoto's zijn soms heel handig, maar raakt niet altijd.
Stel je hebt last van haaruitval. Dan wil je niet alleen maar foto's van een tube shampoo die het voor jou kan oplossen. Nee. Je wilt (ook) voor- en nafoto's. Je wilt vergelijking, herkenning. Zien dat anderen in dezelfde soort situatie zaten, maar dat het kan worden opgelost.
Wat je klanten ook aanspreekt, zijn foto's van achter de schermen. Bijvoorbeeld van je team dat werkt aan een nieuw project, of een anekdote over hoe je merk ooit begonnen is. Dit geeft een gezicht aan je merk en maakt het menselijker.
Bouw een band op met je publiek
Je volgers willen zich verbonden voelen met je merk. Verhalen kunnen die band versterken. Laat je volgers niet alleen toeschouwers zijn, maar deel van het verhaal. Deel bijvoorbeeld reviews van klanten. Zet ze op de foto (met hun duimpies omhoog) en laat ze iets over hun ervaring met jouw bedrijf vertellen. Stel vragen, moedig ze aan om hun eigen verhalen te delen en luister naar hun feedback. Je werkt voor je klant, dus het is goed om te weten waar zij blij van worden.
Okè, maar hoe begin je..?
Begin met het identificeren van je merkverhaal en wat je uniek maakt. Schrijf het bijvoorbeeld op. Hoe verloopt je reis? Waar ben je begonnen en waarom? Wat lever je en met welke reden? Wie zijn je klanten? Wat maakt hun blij? En wat maakt jou blij? Bedenk hoe je dit verhaal op een boeiende manier kunt delen via tekst, afbeeldingen, video's of zelfs live streams. En vergeet niet om consistent te blijven. Als je hulp nodig hebt, weet je me te vinden.
コメント